1 september 2017

Waar worden studenten blij van?

Waar worden studenten blij van?

In het begin van elk schooljaar staat elke docent, lector, lerares of leraar toch wel met knikkende knieën voor de groep.  Lastig hé, maar weet dat alle deelnemers naar de training komen om wat te leren, anders zouden ze daar niet zitten.  In elke groep vind je wel een slachtoffer( ja-maar cursist), redder (betweter) of aanklager( wat je zegt daar ben ik niets mee).  Hoe geraak je hierdoor?  Hoe verleid je de deelnemers om mee te doen?

1. Denk oplossingsgericht en reik zo snel mogelijk een oplossing aan van zodra je enig idee hebt van wat het probleem zou zijn.  Beter nog, laat de anderen het probleem ontrafelen en wellicht is de redder aanwezig.  Wees wel schaars met je wijsheden.

2. Parkeer : Niet alle thema’s passen in de sessie of training waarvoor jij bent aangesteld.  Maak dat dan snel duidelijk.  Je wilt toch geen tijd besteden aan iets wat je niet behartigt en waar de rest van de groep niets aan heeft.

3. Actief luisteren : blijf luisteren en als dat moeilijk is, geef jezelf dan een flinke tik want dat is waarvoor je betaald wordt.  Ook als het slachtoffer nog eens met zijn verhaal komt.  Wedden dat de groep hem of haar stopt.

4. Wees enthousiast en energiek : Geef de energie door en denk daarbij aan je non-verbaal gedrag, want niets is zo doorzichtig als een docent of leerkracht die on-echt is.    Je verkoopt namelijk 2 dingen, je programma maar ook je onderliggende overtuiging.

5. Hou je missionaris werk voor jou.  Je kunt dingen aanleren maar weet dat het maar een fractie is van het totale programma dat ze aangeleerd krijgen.   De training is een klein stukje uit hun leven.

6. Laat je deelnemers in hun waarden : Ik geloof dat (jong)volwassenen heel goed weten wat goed en fout voor ze is en dus kunnen en mogen ze kiezen wat ze al dan niet leren.  Dat betekent dat je best mag duidelijk maken waarvoor je staat, maar leren is een gedeelde verantwoordelijkheid.   De kunst is om de groep als jongvolwassenen aan te spreken en jezelf in je kracht te voelen.

7.Humor : soms is een grapje maken voldoende om de positieve adrenaline terug in de groep te krijgen.

Aan alle gepassioneerde docenten, leraren, lectoren  met een hart voor hun publiek, veel plezier in hetgeen je doet.

Nicole Vranken

Chief Officer for happy profit

nicole.vranken@venditioplus.be

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *