21 augustus 2017

Minder praten, meer doen

Minder praten, meer doen

Strategisch duurzaam ondernemen : Als absolute voorstander, hou ik rekening met de lange termijn.  Ik geloof dat er zich op termijn (kort-middellang en lang)steeds meer duurzaamheidsproblemen zullen stellen.

Als Chief Officer for happy profit erger ik mij er vaak aan hoe moraliserend er over duurzaamheid gepraat wordt.  En dat op alle vlak.  Als stimulator van het beleven van waarden in een bedrijf, ben ik ervan overtuigd dat duurzaamheid integraal deel zou moeten uitmaken van de proposities die bedrijven in de markt zetten. Tegenover hun klanten maar ook tegenover hun medewerkers.  Ik heb de voorbije 10 jaren mogen meemaken dat hoe meer bedrijven erover praten, hoe minder ze er effectief mee bezig zijn. Leading by example is een goede methodiek die werkt.

Ik verbaas mij er nog steeds over dat zovele bedrijven terugvallen op oude systemen, die al jaren niet meer geïncorporeerd geraken in de cultuur van dat bedrijf en toch valt men daar steeds op terug. Ik wil hiermee de crisis aanhalen, die, zoals wij die nu beleven, bovenal een failliet is  van een mentaliteit van kortzichtigheid om zaken anders aan te pakken.  Ik geloof dat de toekomst duurzaam moet zijn en dat het hoog tijd is dat de bedrijfsleiders, CEO’s, zaakvoerders en alle stakeholders er minder over praten maar er meer mee doen.  De toekomst zal duurzaam zijn of niet zijn !  Dus echte merken gaan niet voor saaie beknottende managementmethodieken maar voor vooruitstrevende, progressieve waardevolle proposities en dit voor alle partners inclusief hun medewerkers.  Want wie wilt nu niet waardevol duurzaam werk afleveren?  Dat onze merken nu eens die visie en moed aan de dag leggen.  We zullen er allemaal beter van worden. En wie benieuwd is naar meer, zie hierna :



Nieuwe meetmethode :
Dit heeft alles te maken met de nieuwe meetmethode van HBR. Waar tot 2014 aandeelhouderswaarde het enige criterium was voor de ranking, geldt dit nu ‘slechts’ voor 80%. De andere 20% wordt bepaald door een duurzaamheidsscore (ESG) die o.m. de ecologische en sociale prestaties van een onderneming becijfert.

HBR (harvard business review) noemt de opname van maatschappelijke waardecreatie in de prestatiebeoordeling van een onderneming een kwestie van tijdsgeest, waarin consumenten en investeerders steeds meer aandacht hebben voor de cultuur en waarden van organisaties.

Duurzaam succes
Voor Sørensen is maatschappelijk verantwoord ondernemen niet minder dan investeren in langetermijnsucces. Sociale en ecologische problemen zijn tenslotte ook financiële kwesties. Gelukkige werknemers zetten zich meer in voor de onderneming. Milieuvervuiling doet regelgeving en de kosten van verbruik toenemen. Om nog niet te spreken van de economische schade die inbreuken op het eigen waardenkader kunnen betekenen… Duurzaam succes valt met andere woorden samen met een integrale kijk op waarde.

Wat voor leiderschap geldt, geldt daarbij ook voor duurzaam succes:

winstcijfers geven een indicatie van de prestaties,

maar zijn op zich onvoldoende om het globale plaatje te schetsen.

Langetermijnsucces vraagt een doelstelling die winstmaximalisatie overstijgt.

 

Beter resultaat
Een diepere ‘raison d’être’ waar werknemers zich mee kunnen vereenzelvigen, die klanten kan overtuigen en die vertrouwen genereert bij andere stakeholders. Organisaties waarin een dergelijke doelstelling of purpose leidend is, noteren hogere klanttevredenheidscijfers, hogere medewerkerstevredenheid en — jawel — een beter financieel resultaat op lange termijn (Deloitte, 2013).

Laten we hier eens werk van maken.

Enthousiaste groeten,

Nicole Vranken

Chief Officer for happy profit

nicole.vranken@venditioplus.be

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *