Verbeter Je Communicatievaardigheden: Persoonlijke Groei en Effectieve Spreektechnieken in Actie


Gisteren was het weer zover: onze maandelijkse bijeenkomst van Toastmasters. Hoewel we nog steeds draaien op zomeraantallen, doet dit niets af aan de kwaliteit van de meeting. Integendeel, in deze intieme setting krijgt iedereen de kans om aan het woord te komen en zijn of haar "public speaking" vaardigheden verder te ontwikkelen. Ik was opnieuw stomverbaasd om te zien hoeveel volwassenen van elkaar kunnen leren in zo'n omgeving.

De GLOVE Methode: Een Nieuw Perspectief op Spreken

Een van de deelnemers introduceerde ons aan de GLOVE-methode, een techniek in public speaking die mij echt geholpen heeft om mijn focus te hernieuwen. Hoewel ik twijfel of deze methode internationaal erkend is, deed het mij in ieder geval beseffen hoe belangrijk het is om aandacht te besteden aan verschillende aspecten van het spreken:

  • G van Gestures (Gebarentaal): Het gebruik van je handen om je boodschap te versterken.
  • L van Language (De juiste woordkeuze): Bewust zijn van de woorden die je kiest om je boodschap over te brengen.
  • O van Organize (Structuur in je speech): Het belang van een duidelijke en logische opbouw van je verhaal.
  • V van Vocal Variety (Intonatie en stiltes): Het spelen met je stem om je verhaal levendig en boeiend te houden.
  • E van Enthousiastic (Enthousiasme): Het laten zien van passie en energie, iets waar ik blijkbaar geen gebrek aan heb wanneer ik op het podium sta!

Hoe waardevol is het om in een veilige omgeving deze sociale vaardigheden te kunnen oefenen, en tegelijkertijd anderen te inspireren?

De Kracht van Motivatie in Verkoop: De CAZEIJV-Methode

Tijdens de bijeenkomst kregen we ook een bijzondere opdracht van onze president: het verkopen van alledaagse gebruiksvoorwerpen. Dit is echt mijn dada, en mijn taak was om de gesprekken en presentaties te beoordelen.

Als ervaren salesmanager heb ik mijn team altijd geleerd om goed te letten op de drijfveren van klanten. In elke communicatie – en zeker in verkoop – is het van cruciaal belang om te begrijpen wat de klant motiveert. Hier komt de CAZEIJV-methode van pas, een eenvoudige maar krachtige tool om de drijfveren van je klant te detecteren en effectief te benutten:

  • C van Comfort: Klanten die gemak en eenvoud waarderen.
  • A van Affectie: Mensen die graag gezien en gewaardeerd worden.
  • Z van Zekerheid: Zij die zoeken naar garanties en betrouwbaarheid.
  • E van Economisch: Klanten die op zoek zijn naar de beste deals en waar voor hun geld.
  • I van IJdelheid: Personen die willen pronken met hun aankoop, het prestige dat erbij komt kijken.
  • V van Vernieuwing: De klanten die uit zijn op innovatie en altijd op zoek zijn naar de laatste snufjes.

Deze methode heeft mij meerdere keren geholpen, niet alleen in de verkoop, maar zelfs in de benadering van mijn eigen kinderen. Soms is het ook in die situatie van nut om je idee impactvol te kunnen overbrengen. Het gaat om het inspelen op datgene wat de ander belangrijk vindt, en je spiegelen door zijn of haar woorden te gebruiken om impact te hebben. En is dat nu niet precies wat je met public speaking wilt bereiken?

https://www.toastmastershasselt.be/
https://www.toastmastershasselt.be/

Slotgedachten

De bijeenkomsten blijven mij verrassen en inspireren. Het is niet alleen een plek om je spreekvaardigheden te verbeteren, maar ook om diepgaande inzichten op te doen over communicatie, verkoop, en leiderschap. Het mooiste van alles is dat we dit samen doen en dat we afsluiten met een gezellig onderonsje.

Meest Recente Posts

Ontvang als eerste ons laatste nieuws per mail

In de kijker