De essentie van elk merk : business meer vermenselijken.

De essentie van elk merk : business meer vermenselijken.

Zet dit je ook tot nadenken? Nadenken over de drijfveren van je bedrijf. Hoe kan je winst maken, duurzaam maken? Winst als beloning en niet als doel.

De oplossingen liggen niet onmiddellijk voor het oprapen. Winst is niet allen in monetaire termen uit de drukken maar de sociale waarde en business waarden kunnen perfect hand in hand gaan. Meer nog, ze zullen mekaar versterken. Business meer vermenselijken om een duurzame wereld voor morgen te bouwen.

Daarvoor is een nieuw systeem van denken nodig, het is dus zeker geen ja/nee-verhaal, goed of fout, het is een groeipad.

Het bestaansrecht van een organisatie is niet winst maken op korte termijn en ook niet het maximaliseren van stakeholderswaarden. Dit systeem is failliet. De business moet een reden van bestaan hebben. The purpose of business staat gelijk aan de capaciteit om waarden te creëren en dat voor het bedrijf maar ook voor de maatschappij. Het bedrijf staat in relatie met de wereld en kan niet op zich bestaan. Wat kan het geven aan de wereld? Uit onderzoek weet men dat de meeste mensen geen probleem hebben met winst maken, zolang het bedrijf maar iets terug doet. Eigen winstmaximalisatie op zich gaat ten koste van anderen.

Het doel van zakendoen is zaken doen voor een hoger doel.

 

Winst is dus een middel. Waarom doen we wat we doen? Daar ligt de essentie van elk merk of bedrijf.  Redenen scheppen voor mensen om een gelukkig leven te leiden, zo geeft het bedrijf ook iets aan de wereld. Ga maar eens na voor jezelf : welke reden schept jouw merk voor mensen om écht gelukkig te worden? Velen kunnen hierop niet overtuigend antwoorden

Het leven van de klanten optimaliseren ivp overconsumptie te promoten.

 

Dus de vraag is niet wat moet ik doen om meer te verkopen, maar wel over welke producten of diensten bied ik aan om bij te dragen aan de kwaliteit van het leven van de mensen. Wat moet ik of het bedrijf doen om een positieve bijdrage te leveren, zodat het leven van de klanten er beter van wordt. We mogen klanten dus niet meer louter zien als consumenten maar als mensen. Welke mens schuilt er achter de consument. Want die mens is altijd op zoek naar zingeving en manieren om écht gelukkig te zijn.

Raak je de mensen met wat je doet? En waarom doe je wat je doet?

 

Winst realiseren vanuit een intrinsieke motivatie rendeert altijd. Er zijn verschillende wetenschappelijke onderzoeken die aantonen dat mensen die starten vanuit intrinsieke motivatie een hogere concentratie kunnen aanhouden. Ze zijn creatiever en hebben een veel groter inlevingsvermogen. Ze ervaren ook meer plezier in hetgeen ze doen. Passie en eigen talent en de voldoening van het zelf te kunnen realiseren geeft veel meer voldoening. Winst als beloning en niet als doel creëert individuele en professionele zingeving. Komt er straks op jouw grafsteen te staan  “Hij was keihard bezig met de groei van de beurskoers? Of hij heeft de wereld een stukje verbeterd.

Love, Live, Laugh & Leave a Legacy (bron @stephenCovey)

 

Wat is jouw professionele nalatenschap? Mooi is dat als je dat voor jezelf helder krijgt en als je ernaar streeft om dit ook echt te realiseren, zodat andere mensen zich bij jou kunnen aansluiten. Zo werkt je missie en visie aanstekelijk voor anderen.

Heb je een duidelijke missie en visie maar ook een hoger doel. Wil je van deze wereld een betere omgeving maken en starten met duurzaam ondernemerschap, neem gerust contact.

Samenwerken werkt.

Nicole V.

Chief Officer for happy profit

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *