Jongvolwassenen zijn egoïstisch, narcistisch en het enige wat telt is wat zit er in de goodiebag?

Jongvolwassenen zijn egoïstisch, narcistisch en het enige wat telt is wat zit er in de goodiebag?

Dat zijn niet mijn uitspraken maar de reacties van ondernemers achter de schermen. Waarmee ze bedoelen dat enkel het loon en plezier nog telt.

Als ik dan het team coach dan vertellen zij mij dit :

“De werkgever is niet geïnteresseerd in mijn werkgeluk of de work-life-balance. Het enige waar die interesse in heeft is, omzet, winst, meer werken en flexibel zijn”. Waarmee ze bedoelen dat flexibiliteit altijd van één kant moet komen en winst voorop staat.

Daar sta je dan als business coach. Begin maar!

Enkele feiten op een rij.

Er zijn verschillende denkfouten die we maken als mens t.o.v. werk. Dat bevestigt ook de VDAB in een artikel.

Wat wel algemeen vastgesteld wordt op de werkvloer maar ook in het onderwijs is dat mensen met de juiste skills schaars zijn. De Manpower groep deed een onderzoek bij meer dan 19.000 ondernemers en het resultaat van dit onderzoek, zal je niets verbazen.

Jobat publiceerde een artikel op 20/06/2018 met als titel :

“Mensen met de juiste soft skills vinden altijd werk”. Ze blijven levenslang inzetbaar.

Waarom wordt er dan niet meer aandacht aan besteed?

Vaststelling 1 : Soft skills zijn allesbehalve soft. Dat is een serieuze denkfout. Ze zijn zeer moeilijk aan te leren. Het Wereld Economisch Forum spreekt liever over “Power Skills”

Vaststelling 2 : Binnen de onderwijs-en bedrijfswereld is er geen consensus over de Power skills. Wat is bijvoorbeeld samen-werken? Hoe kan de medewerker dat tonen? Slechts een handvol organisaties hebben een competentie-coaching-boek. Of ze hebben een handleiding maar die is zo ambigue opgesteld dat het blijft bij nattevingerwerk.

Vaststelling 3 : Power Skills zijn ogenschijnlijk niet meetbaar. In de zakenwereld zijn topics die niet meetbaar zijn, niet interessant om te evolueren.

Vaststelling 4 : Alle aandacht gaat tegenwoordig naar technologische skills. De slinger is helemaal overgeslagen. Wat ben je als klant met een techneut die geweldig is in zijn vak maar niet kan luisteren, samenwerken of creatief-leren???

Technologische skills gaan hand in hand met Power skills. Dat zal elke CEO je kunnen bevestigen. Daar zit ook de uitdaging om levenslang inzetbaar te blijven.

De Scandinavische landen hebben dat heel goed begrepen en zetten daarom het vak “Empathisch luisteren” in de lessenrooster. De Hogeschool PXL heeft het ingevoegd in hun X-Factor. Zij noemen het (EM) passie.

Soft skills worden de nieuwe betaalmunten in de arbeidsmarkt.

Dat zowel voor de medewerker als de ondernemer. Beiden hebben nog een hele weg te gaan. Het is een on-going-proces. Herhalen, Herhalen, Herhalen. Een consensus vinden binnen de organisatie over de competenties die nodig zijn om klantvriendelijkheid te cultiveren. Kiezen voor een beperkt aantal fundamentele Power skills. Deze in niveaus omschrijven zodat iedereen hierin kan evolueren. Omdat ook de best presterende medewerker zich nog altijd kan verbeteren.

Inspiratie vind je in “goedzoeker of goudzoeker“. Zo motiveer jij je mensen om niet alleen beter te presteren op de werkvloer maar ook in de samenwerking met de onmiddellijke leefwereld. Twee vliegen in één klap. Harmonie vinden in alle relaties. Zijn we daar niet allemaal naar op zoek?

Als extra kan je hiervoor een beroep doen op cheques van de Vlaamse Overheid.

Die kan je sinds 7 mei 2019 online aanvragen. De werkbaarheidscheque is er voor alle ondernemingen uit de profit sector: zowel voor eenmanszaken, kleine en middelgrote bedrijven als grote organisaties.

De subsidie bedraagt maximum 10.000 euro per onderneming. Met de werkbaarheidscheque kan je de werkbaarheid binnen jouw onderneming in kaart brengen, je laten begeleiden bij het uitvoeren van een scan en het opstellen van een werkbaarheidsplan op maat van de onderneming. Voor kmo’s die hun kmo-portefeuilleplafond bereikt hebben, is er bovendien maximaal 5000 euro extra aan te vragen voor acties rond werkbaar werk.

Werkbaar werk met respect voor zowel de medewerker als de ondernemer, daar maken wij bij Venditio+ graag onze missie van. Want een gelukkige medewerker is zoveel meer waard.

Nicole V.

Chief officer for happy profit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *