Wat je de komende jaren nodig hebt om inzetbaar te blijven?

Wat je de komende jaren nodig hebt om inzetbaar te blijven?

De digitale revolutie is een feit en de periode van bijleren is volop bezig. Volgens een rapport van het Mc Kinsey Global instituut zullen meer dan 375 miljoen werkende mensen of 14% van de wereldbevolking zich moeten herscholen in deze nieuwe digitale economie.

De aard van vaardigheden die de bedrijven zullen nodig hebben, zal drastisch veranderen. Dit zal enorme wijzigingen met zich meebrengen in de carrière van werknemers, maar ook in het denken en doen van ondernemers. 82 % van de ondervraagde leidinggevenden geeft zelfs aan dat dit één van de belangrijkste oplossingen is om de “kloof” die er momenteel is, te dichten.

De rol van leidinggevende

Leidinggevenden beseffen dat ze hun eigen rol en de manier van werken, terug moeten uitvinden. Alle  hens aan dek om de medewerkers terug op peil te krijgen. Reskilling & upskilling is uitdaging nummer één van een organisatie die wilt groeien.

Levenslang leren

Medewerkers realiseren zich dat ze zich moeten engageren om “levenslang te leren”.  Een student die vandaag afstudeert is volgende jaar outdated. De nieuwe technologische ontwikkelingen komen in een razendsnel tempo op ons af. Het positieve hieraan is dat we fundamentele soft skills nodig hebben om hiermee aan de slag te gaan en meer schaalgrootte te creëren. Laten we dit dus zeker omarmen.

Leer-Leer-Leer opnieuw

Training zal een essentieel onderdeel vormen van het HR-beleid om kennis, kunde en vaardigheden op peil te houden en om levenslang inzetbaar te blijven.  Zowel voor de ondernemer als de ondernemende medewerker. De manier van leidinggeven is veranderd van directeur naar participerend en co-actief coachen.

Leren waar wanneer en hoe de medewerker het wilt

Cross-functioneel leren is aangewezen om alle volwassenen te bereiken, zodat ze kunnen leren waar, wanneer en hoe ze willen. Iedereen leert op een ander manier en op een eigen tempo.  Alle educatieve middelen zijn goed.

Er zijn vandaag de dag zoveel interactieve tools die de medewerker helpen om zich bij te scholen. Denk maar aan de E-learnings, Tutorials, Youtube-filmpjes.  Een goed voorbeeld hiervan vind je via Goodhabitz.

Of de E-learning tools van LinkedIn voor het midden-en hogere kader. Het leuke hieraan is dat deze tools bereikbaar zijn voor iedereen.

Er is dus geen beperking meer op het leren

Alles is toegankelijk voor iedereen. Het internet heeft ons slimmer gemaakt. Google heeft de mensen slimmer gemaakt vooral die mensen die het medium slim gebruiken.  Daar ligt de uitdaging.

Tijd is het meest gebruikte excuus om niet bij te leren

Wanneer zou ik dat nog doen? Denk dan eens aan de totale schermtijd die een medewerker of ondernemer doorbrengt via de Iphone, PC, Netflix, social media, FB of LI  of andere digitale tools. Als je deze tijd omzet in leertijd dan is er gemiddeld 40 minuten per dag beschikbaar om bij te leren. Dat zijn 133 uren per jaar. De berekening vind je beschikbare tijd om bij te leren.

Investeer ook in je soft skills en lees eens af en toe een boek.

foto : AB Brussel Air Traffic

Reflectie en tijd nemen om rustig en creatief na te denken is de meest rendabele tijd die je kan spenderen in jezelf. Wil je even weg van alle digitools die jou afleiden dan kan een boek lezen je geest stimuleren. Je kan hiermee je eigen visie en beeld vormen.  Wat je droomt, kan je waarmaken.

“If you dream it, you can do it !”

Lees  “goedzoeker of goudzoeker” en wordt deskundig in de vier belangrijkste skills voor 2030 waarmee je levenslang inzetbaar blijft.

  1. Luisteren en sensitiviteit
  2. Samenwerken en relatie netwerken
  3. Ondernemen en actiegericht handelen
  4. Creatief-leren

Een medewerker of leidinggevende die luistert, goed samenwerkt, onderneemt en creatief-leert is goud waard in 2030.

Geef jezelf vleugels.

Nicole Vranken

Chief officer for happy profit

nicole.vranken@venditioplus.be

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *