Wat vertelt “Pukkelpop” ons over de generatie-kloof?

Wat vertelt “Pukkelpop” ons over de generatie-kloof?

 

Generatie x-y-z, de Millennials, hierover verschijnen ontzettend veel onderzoeken, boeken en artikels. Maar is deze groep zo anders als “ons”? Als je kijkt naar de aanwezigen op Pukkelpop, dan kan je je niet van de indruk ontdoen dat alle generaties vertegenwoordigd waren.

Hoe komt dat? We leven in een jongerenwereld cultuur.  Niet omdat er meer jongeren zijn maar omdat iedereen er alles aan doet om jong te zijn.

De generatie van 40-50 wilt jong blijven en doet er alles aan om dit waar te kunnen maken.  Ze luisteren naar de dezelfde muziek als hun kinderen.  En ik geef toe, ik ben absolute fan van  “Dotan”, “the Editors” of “Oscar and the wolf”.  De jongeren hebben daar op dit moment geen moeite meer mee.  Ma en Pa horen erbij. Ouders kamperen mee en dat kan perfect.  Je zou als jonge gast voor minder, de bank is immers altijd mee.

Vanaf wanneer zijn jongeren geen jongeren meer en worden ze beschouwd als volwassenen?  Veel jongeren studeren langer en lijken momenteel langer jong te blijven.  Volwassenheid is het einde van “jong”zijn en wordt vaak omschreven als het moment waarop ze verantwoordelijkheid leren opnemen voor hun eigen leven.

Bestaat “de jongere” wel?  Neen natuurlijk niet.  Iedereen is anders, dus alle jongeren verschillen en iedereen is uniek.  Heel wat overeenkomsten kenmerken immers alle generaties, zowel wat gedrag, normen als waarden betreft.

Alle generaties hebben als grootste wens, gelukkig zijn

 

Zijn de jongeren dan niet anders? Ja ik kan je geruststellen, ze zijn anders omdat de wereld van nu niet meer dezelfde is als pakweg tien, twintig of dertig jaar geleden.

Jong zijn in een andere wereld.  Het verschil zit hem in de context niet in de inhoud.  De communicatiemiddelen zijn veranderd.  Maar goede verhalen blijven belangrijk en blijven boeien. Jongeren blijven genieten van een goed verhaal. Maar of je dat verhaal tegenwoordig beluistert aan het kampvuur, terwijl een entertainer het vertelt  of je leest het op je E-reader, het verhaal blijft overeind.

De wereld is veranderd maar voor jongeren en elke generatie zijn een heleboel dingen hetzelfde gebleven.

De hormonen die je op een bepaalde leeftijd parten gaan spelen of de eerste liefdesbreuk.  De pijn is nog altijd hetzelfde.  De ontwikkelingspsychologie beschrijft de adolescentie als de periode van experimenteren.  Zaken uit proberen om tot een eigen identiteit te komen  Het is dan ook een hele uitdaging voor ouders, opvoeders en bedrijfsleiders om de jongeren genoeg vrijheid te geven om te kunnen experimenteren.  En aan de andere kant toch grenzen te stellen om evenwichtig te kunnen groeien.  Want grenzen stellen hebben de jongeren wel nodig om mogelijke gevaren te kunnen voorzien.

In het Youthopia-onderzoek van 2009 in opdracht van MTV werd aan 7000 jongeren tussen 16-34 jaar gevraagd wat zij waardevol vinden.

De 10 geboden waar jongeren zeer veel belang aan hechten.

  1. Geloof in jezelf
  2. Respect, in eerste instantie voor je ouders
  3. Eerlijkheid
  4. Verantwoordelijkheid nemen voor je eigen leven
  5. Leef voluit en passioneel
  6. Hou woord
  7. Werk hard maar niet ten nadelen van anderen
  8. Wees tolerant tegenover andermans verschillen
  9. Wees gelukkig en optimistisch, zelfs in moeilijke tijden
  10. Creëer

Uit het onderzoek blijkt ook dat authenticiteit en eerlijkheid belangrijker zijn dan het hebben van een goed imago.  Dit onderzoek legt duidelijk de nadruk op het potentieel van deze jongeren. Ze kijken op naar échte mensen. Jongeren kijken ook wel op naar “celebreties” maar ze beseffen maar al te goed dat hun mama en papa de eerste in rij zijn.  De ouders zelf blijven nog steeds de belangrijkste voorbeelden voor de jongeren.

Waarom scoren de ouders zo hoog?  Omdat er rek zit op de vriendschap met de ouders.  Ze weten heel goed dat hun ouders het zeer goed met hun voor hebben en dat diezelfde ouders af en toe moeten optreden om richting aan te geven.  Er zijn immers op dit moment zoveel prikkels die op jongeren af komen waaruit ze moeten kiezen.  Ze streven eerder naar hun eigen unieke mix van talenten en sluiten zich aan bij community’s die dezelfde waarden naleven en gemeenschappelijke interesses tonen.

Dit zelfde onderzoek toonde ook aan dat de topwaarde voor de jongeren “optimisme” was.  Ik gebruik hier bewust “was”.   Want in het voorjaar van 2011 veranderde dit plots door de sterke verhoging van de prijs voor het verder studeren en de stijging van de jeugdwerkloosheid.

Het optimisme daalt  volgens een bevraging van het onderzoeksbureau “trendwolves”.  Jongeren maken zich zorgen en hebben meer dan ooit vertrouwen in hun eigen ouders, meer dan in de politiek.

Jongeren hebben een desinteresse voor politiek omdat ze dit veel minder relevant vinden voor hun dagelijks leven.  Ze vinden politiek saai en een onderdeel van het leven van volwassenen. Ze vinden dat er teveel politieke spelletjes gespeeld worden.  Dat jongeren afhaken over politiek, heeft ook veel te maken met haar verouderde, trage, starre en ondoorzichtige besluitvorming.  Ze zien vooral inefficiëntie.  Als je politiek zou vergelijken met Facebook, Twitter of Netlog dan zou je kunnen stellen dat onze huidige politieke procedures niet voorzien zijn op een directere vorm van democratie.  De politiek laat de mogelijkheid onbenut voor een actieve participatie waarbij de jonge mensen mee in het debat kunnen stappen.  De politiek kan misschien nog wat leren over de manier waarop jongeren met elkaar communiceren.

Er is nog hoop voor beleidsverantwoordelijken om ook deze groep politiek-wijs te maken.

Dus Pukkelpop is ready for 2019.

But are you ready for the Millennials ?

Warme groetjes,

Nicole Vranken

Happy worker, happy customer, happy profit

nicole.vranken@venditioplus.be

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *