Zo gaat jouw winkel er hopelijk niet uitzien in 2030 !

Zo gaat jouw winkel er hopelijk niet uitzien in 2030 !

Vier jezelf als winkelhier

Schijnbaar doods en verlaten; de kleinhandel staat op zijn kop. De lokale ondernemer klaagt steen en been. Het ene faillissement volgt het andere op. Gaat de kleine winkelier dezelfde weg op als onze mijnsite in Waterschei?

Eén zaak staat vast, consumenten winkelen op een andere manier dan 10 jaar geleden. Die “wave” kan niemand van richting veranderen. Dat Unizo deze lokale ondernemer een hart onder de riem steekt, juichen wij zeker toe. Winkelhieren is een super initiatief dat inspeelt op een aantal trends, die je in dit artikel terug vindt.

Bron TVL nieuws via Made in Limburg

Welke trends zie je en hoe kan je ermee aan de slag gaan?

Trend 1 : Van binnen naar buiten

Openlucht, natuurlijke elementen zijn weer helemaal hip. Haal het groen en de natuur naar binnen of zet winkels op verrassende plekjes in de buitenlucht. Openluchtwinkels die opgaan in het landschap. Die gericht zijn op het sociale aspect en een bepaalde groep van mensen willen samenbrengen. In 2030 zal je bepaalde producten of diensten eenvoudigweg overal vinden. Zo kan het perfect zijn dat jouw product ook te koop is bij de bakker of slager. Onverwachte samenwerkingen waarbij de waarden gedeeld worden en waarvan de producten een hogere bijdrage leveren.

Trend 2 : Zorgen voor het welzijn van de mens en de planeet.

Er is een fantastische herwaardering van lokale diensten en producten. De circulaire economie is in opmars. Toegenomen aandacht voor duurzaamheid speelt daarin een zeer grote rol. Eindelijk of gelukkig maar. Lokale ambachten worden terug gewaardeerd. De logistiek is immers veel gunstiger voor onze CO2 uitstoot en consumenten worden daar steeds meer en meer gevoelig voor. Speel daar zeker op in.

Trend 3 : Bezit verschuift naar huren en delen.

Veel wordt ten dienste gesteld van een andere en voor veelvuldig gebruik aangeschaft. Sharing is caring en dat geldt niet alleen voor berichten op social media maar ook voor het meervoudig gebruik van materialen, gebouwen en auto’s. Bedenk zelf een nieuw concept. Schoenen Torfs speelt al jaren met dit idee en deelt samen met andere ketens interessante panden.

Trend 4 : Emotionele intelligentie gaat primeren op chatbots en geautomatiseerde boodschappen.

AI of artificial intelligence kan veel maar niet alles! Consumenten zijn op zoek naar verbinding naar warmte en aandacht. Met een luisterend oor en de juiste aanpak kan de lokale ondernemer inspelen op de behoeften van de klant en dat is onomstotelijk van bijzonder belang. Hoe geavanceerd AI ook is en gebruikt wordt, het kan nooit de menselijke warmte vervangen van een glimlach, handdruk of omhelzing. Het WEF (world economic forum) schreef er een volledige nota over. Die hebben wij voor jou vertaald in ons werkboek #goedzoekerofgoudzoeker.

Trend 5 : Etalages zijn inter-actief en communiceren meteen met de voorbijganger.

Etalages lezen jouw smartphone gegevens en passen de beelden, kledingstukken, stijl en accessoires aan aan jouw voorkeuren. Je kan eens gaan kijken in het “home of retail” in Antwerpen op de Ankerrui.

De voorbijgangers kunnen via een QR-code meteen bestellen of de etalage aanpassen aan hun wensen en voorkeuren. Dat moet je écht zien. Dan merk je dat

Niet technologie maar de mens staat centraal.

Veel winkels moeten zichzelf terug uitvinden. Alleen inzetten op beleving is geen 100% sluitende oplossing. Kiezen voor specialisaties is zeker ook één denkpiste voor een succesvolle uitbating. Daar heb je echter wel creatief-denkvermogen voor nodig. Bereid zijn om terug van “scratch” te beginnen en loslaten wat eens wel gedraaid heeft. Ik vertel soms als key-note spreker dat de aanwezigen best geen koala-beertjes worden maar terug met hun nieuwe doelgroep een nieuwe behoefte trachten in te vullen. Wil je weten hoe je deze competentie kan leren? Lees dan zeker ons laatste hoofdstuk van #goedzoekerofgoudzoeker.

You haven’t seen nothing yet!

Bedenk vandaag hoe je morgen wilt werken om in 2030 nog aantrekkelijk te zijn voor je klant, partner, leverancier of werkgever. Dat geldt niet alleen voor jou maar voor elke ondernemer, eender welke rol of in welke sector je actief bent.

Wil jij een idee delen, wij spitsen graag onze oren. Heb jezelf een trend die je wilt toevoegen, laat het ons weten in een reactie.

Whoever said that shopping doesn’t buy happiness didn’t know where to shop (Bron B.Waldorf).

Nicole V

Chief Officer for happy profit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *