Allereerst wat is een adviesraad? Voor zij die het kennen, stel jezelf direct de vraag. Voor anderen: Een Adviesraad is een adviserend platform van onafhankelijke experten die u helpen bij het nemen van belangrijke strategische beslissingen. Je denkt dat je klantvriendelijk bent of dat is toch je intentie. Dan daag ik je uit om een vertegenwoordiging te voorzien van je target groep in je adviesraad.
Nu kan iedereen zich de vraag stellen of jouw klant in je adviesraad zetelt.
Bij Venditio+ zijn wij er heilig van overtuigd dat klantvriendelijkheid de sleutel tot succes is. Het is één van de kernvoorwaarden om je te onderscheiden. Zo geraak je uit de spiraal van een mogelijke prijzenoorlog.
Maar hoe weet jij wat je toekomstige klant wilt als die niet vertegenwoordigd is in je organisatie? En wat kan je als extra waarde aanbieden? Innovatieve bedrijven nodigen hun klant uit voor een vertegenwoordiging in de adviesraad. Je achterhaalt hiermee belangrijke antwoorden op de vragen
- Wat kan superieure klantenwaarden inhouden voor onze klant in onze sector?
- Hoeveel gaat het ons kosten om superieure klantenwaarden te realiseren?
- Leidt dit tot voldoende onderscheidend vermogen op lange termijn en kunnen we hiermee hogere winstmarges bekomen?
- Hoe kan ik verder vermijden dat mijn onderscheidend vermogen weg zinkt?
- Willen we een nieuw klantensegment aansnijden?
- Wat betekent deze superieure klantenwaarden voor ons personeel en onze hele organisatie?
- Welke extra middelen moeten hiervoor ingezet worden?
- Wat is het aanpassingsproces dat leidt tot een meer klant- en marktgerichte organisatie?
Klantenwaarde verwijst naar de waarde die een product/dienst of probleemoplossing heeft voor de klant. De klantenwaarde is het verschil tussen de benefits en de costs voor die klant. Klantenwaarde is dus niet hetzelfde als de prijs die een klant voor je dienst of product betaalt.
Het is niet evident voor een organisatie om te achterhalen wat een klant wilt betalen voor de meerwaarde. Oog hebben voor het proces van waardecreatie en voor het proces van 'waardecaptatie', is een heel denkproces.
Het is duidelijk dat de klantenwaarde, gedefinieerd als de maximale prijs die klanten wensen te betalen, meestal niet bekend is voor de onderneming. Het cruciale punt is echter, vooral dat te weten te komen. Er zijn momenteel tools (branding, CRM, consulting selling, data-mining, social selling etc) in overvloed om meer klantenwaarden te creëren. Maar de economische leefbaarheid van de activiteiten voor de ondernemingen verzekeren, is nog iets anders.
En ook al zetelt jouw klant nu nog niet in je adviesraad, als zaakvoerder heb je er alle belang bij om rechtstreeks met je toekomstige klant te kunnen communiceren. Wat is de klant bereid om extra te betalen voor de klantenwaarden die je wilt aanbieden? Zelfs een start-up heeft alle belang bij een adviesraad, zie hier waarom.
Wil je hierover een inspirerend gesprek, dan spitsen wij graag onze oren. Wij helpen je om sterke klantenwaarden in je bedrijfscultuur te krijgen waarvoor de klant graag wilt betalen.
Nicole Vranken
Chief Officer for happy profit
We help you to cultivate "customer delight" in the hart of your organization.