Nieuwe methodes en tools komen ter beschikking om een verkoop sneller en effectief binnen te halen. Dat het sales proces heel anders verloopt dan 20 jaar geleden, dat is voor iedereen wel duidelijk. De toekomst van uw salesteam in 2022 zal afhangen van de capaciteit van de organisatie om zich aan te passen aan een nieuwe manier van verkopen. Een immense uitdaging maar wel iets dat momenteel al 22% van de KMO’s bezig houdt. Maar zullen deze technologieën verkopers vervangen?
Wat zijn de voordelen van AI voor salesverantwoordelijken?
- 1. Het niveau van interesse bij de klanten kan gemakkelijk gemeten worden.
- 2. Je krijgt inzichten die sneller gebruikt kunnen worden om de klanten meer geëngageerd te maken.
- 3. De snelheid waarmee deze info ter beschikking gesteld wordt, is seconden-werk ipv maanden van onderzoek.
- 4. Middelen kunnen veel doelgerichter ingezet worden, denk maar aan targetting marketing.
- 5. Leads kunnen nauwgezetter gekwalificeerd worden. Want een bezoek aan je website met een klik op een bepaalde pagina zegt nog niets over het engagement van die bezoeker.
- 6. AI gaat dieper in op de werkelijke drijfveren. AI geraakt tot in het hart van de prospect.
- 7. Focus en prioriteiten richten op de juiste lead. Is er een FIT met het product of de dienst?
- 8. Trends en tendensen kunnen veel sneller achterhaald worden.
- 9. Macro en externe factoren komen sneller aan het oppervlak. Forcasting wordt eenvoudiger.
- 10. AI bezorgt de verkopers een hoger niveau van inzicht in het aantrekken van de juiste prospecten.
De processen om tot verkoop te komen zijn dus in snel tempo aan het veranderen.
Vandaar ook nieuwe inzichten en nieuwe manieren van meting.
Een nieuwe manier om het succes van een salesteam te meten, dringt zich op. Sales is niet meer afhankelijk van 1 persoon. Wie brengt het meeste bij tot het slagen van een salesorder? Diegene die het order laat tekenen, krijgt de meeste pluimen. Maar is dat ook diegene die de meeste "workforce" aan de dag legt? De oude manier van meten is niet meer up-to-date want
Sales is a teamsport. Van marketing tot leadgeneration tot sales en after-sales.
AI helpt om salesinspanningen sneller te kwalificeren. Het dicht "de gaten van onwetendheid". Het zal de sales medewerkers niet vervangen. Maar het zal wel helpen om productiever te werken. De rol van de salesmedewerker is veel uitgebreider dan alleen maar orders of bestellingen noteren.
Salesteams zijn teams van geëngageerde medewerkers die meer gefocused kunnen werken met behulp van AI. Zo kunnen zij meer aandacht besteden aan het opbouwen van een betrouwbare relatie met hun klanten. Geëngageerde verkopers hebben zo meer ruimte voor tailormade oplossingen. Verkopers zullen slimmer worden, beter geinformeerd en kwalitatiever werk kunnen leveren. En ze moeten daarvoor goed kunnen samenwerken met verschillende afdelingen.
Wat is jouw visie om jouw salesteam klaar te maken voor 2022? Hoe engageer jij alle medewerkers om technologieën te omarmen om betere resultaten te boeken?
Deel het met ons. Wij horen het graag.
Enthousiaste groeten
Nicole Vranken
Chief Officer for happy profit