Januari is bijna voorbij en sommige managers realiseren zich nu al dat de doelstelling van deze maand niet gehaald wordt. Dat is al een frustrerend begin.
Wat nu? De achterstand meesleuren, je doel wijzigen, je erbij neerleggen, ....Maandag 15/1 was niet voor niets de meest deprimerende dag.
Geen doelen stellen dan??
Als je salesplan een doelstelling zet van 100.000 euro omzet in de eerste maand en je haalt nog niet de helft, dan is er wel degelijk stront aan de knikker. Je loopt als het waren al achter het peleton nog voor dat je goed en wel vertrokken bent.
Hier vind je 4 redenen waarom het meestal misloopt.
1.Jouw doelstellingen zijn onrealistisch.
Is het mogelijk om deze ambitieuze doelstelling te halen? Want wat je eruit wilt halen, moet je er ook in willen gieten. Om in omzet of marge te kunnen groeien, zijn duidelijk straffe inspanningen nodig. En hoe groter de geschatte groei, hoe hoger de inspanningen (zouden)moeten zijn om die te behalen. Het is niet omdat je vandaag in de koers in de middenmoot mee loopt dat dat dit jaar anders zou zijn. Je hebt daarvoor extra middelen, inspanningen en tools voor nodig. Zowel op gebied van marketing, netwerking, funding, expertise, capaciteit en ondersteuning etc.
Dus veelal zie ik dat de doelstellingen gebaseerd zijn op wishful thinking. En daar zal het dan ook bij blijven. Ik zie veel denkwerk maar zeer weinig actieplannen die dan ook nog eens systematisch wekelijks, maandelijks worden besproken en opgevolgd. Nagaan of de inspanningen die geformuleerd zijn ook daadwerkelijk geleverd worden, zodat het doel kan bereikt worden. Tja dat zie ik veel te weinig.
2.Er is geen actieplan- Er is geen uitwerking of consensus over HOE het doel kan bereikt worden.
Ben je gemotiveerd om het doel te behalen? Hoe zit het met je teamgenoten? En welke inspanningen zijn nodig om de doelstelling te halen? Je wilt bijvoorbeeld bij de eerste 10 eindigen in het peloton. Hoe wil je dat bereiken? Je voeding aanpassen, een mentor zoeken, het trainingsschema aanpassen, je aansluiten bij een nieuwe ploeg etc. Dit zijn allemaal stappen die je best definieert per maand of per week. Maak dus een specifiek actie-plan waarin alles gedetailleerd staat uitgelegd. Wat, wanneer en hoe moet alles geactiveerd worden? Wie doet wat?
3.Opvolgen, opvolgen en nog maar eens opvolgen.
Een doel zonder plan is gewoon een wens of leuke droom. Je vindt tegenwoordig ongelooflijke tools op het internet om een planning op te maken. Wat zijn de acties die je moet ondernemen om je doel te bereiken. THINK-PLAN-DO-CHECK-DOUBLE CHECK.
Gewoon door te zeggen, ik zal de weg wel vinden, zal het met 90% zekerheid mislopen. Bewaak ook je intrinsieke motivatie en beloon je vooruitgang. Dus als je je plan volgt en het doel komt korter bij dan mag je jezelf of je groep belonen. Tussentijdse successen mogen gevierd worden. Concreet houdt dit in dat je het actieplan continu op tafel legt, bespreekt en bijstuurt.
4.Verander je plan, niet je doel.
Stop met discussiƫren over de manier van uitvoering. Denk in "JA en" en niet in "JA maar". Leer je teamgenoten in mogelijkheden te denken. Accepteer niet dat er doorheen het jaar teveel gediscussieerd wordt over het hoe. Eens het actie-plan is goedgekeurd en er is consensus over, dan is het de bedoeling dat het ook effectief wordt uitgevoerd.
Verander dus het doel niet als je merkt dat er te weinig motivatie is of wil om de acties uit te voeren. Zoek dan naar middelen om de motivatie op te krikken of hulp om de acties effectief uit te voeren. Dit geldt zowel voor jou als leider als voor je teamgenoten.
Zoek je hulp of wil je je plan eens voorleggen, dan spitsen wij alvast onze oren.
Samenwerken werkt.
Enthousiaste groeten
Nicole Vranken
Chief Officer for happy profit