Klantgericht ondernemen in de 21 ste eeuw vergt heel wat inspanning en continue aandacht. Want je reputatie opbouwen duurt jaren en ze neerhalen kan op enkele dagen. Zelfs kleine foutjes kunnen een grote impact hebben. Tegen welke obstakels kunnen je medewerkers aanlopen?
1. Het vanzelfsprekend vinden dat de klant het bedrijf contacteert.
2. Vergeten dat de klanten zowel bedrijven/klanten/leveranciers/sollicitanten als collega's zijn.
3. De klant voortdurend onderbreken en zijn gedachtengang sturen.
4. Vergeten dat de klant de medewerker betaalt.
5. Re-actief werken ipv pro-actief handelen, zodat een probleem tijdig kan opgelost worden.
6. Klachten van klanten persoonlijk nemen.
7. Andere activiteiten ondernemen tijdens een gesprek met de klant. Wegkijken alleen al kan duiden op dis-interesse of 2 Dingen tegelijk doen.
8. De klant beoordelen op zijn uiterlijk, taal, reputatie of afkomst.
9. Procedures en regels rigide volgen en niet durven buiten de lijntjes te kleuren.
10. Denken dat klanten een storend element zijn, die de taak waar ze mee bezig waren, onderbreekt.
Customer Succes Management is de gave van
volledige aandacht schenken aan de Klant.
Zowel de externe als interne medewerker. Dus hier ligt niet alleen een aandachtspunt voor ondernemende medewerkers maar ook een werkpunt voor leidinggevenden. Want zij hebben een cruciale voorbeeldfunctie. De leidinggevende die geen aandacht geeft aan zijn medewerker, kan ook niet verwachten dat die medewerker het juist zou doen tegenover de klant.
Kan je wat hulp gebruiken op vlak van customer succes management? Kijk dan eens op Inspiratie of neem contact.
Enthousiaste groeten,
Nicole Vranken
Chief Officer for happy profit