Wie zegt dat zelfsturende teams niet werken, heeft het niet begrepen !

Zelfsturende teams werken niet. Dit hoor ik wel vaker in bloeibedrijven die op een kruispunt staan. Hoe ga ik verder de waarden en normen van mijn bedrijf laten beleven en meer klanten aantrekken? Hoe kan ik groeien naar een "Premium merk? En bij 7/10 bedrijven weten ze eigenlijk niet goed hoe ze dit "anders" kunnen aanpakken. Dan kiest de meerderheid maar voor de alomgekende weg van autoritair gezag, controle en top-down leiderschap. Maar dat werkt al lang niet meer. Zoals Frank Van Massenhove het zei : "Er is in die 30 jaren nog niet zoveel veranderd".

Wat je moet weten over zelfsturende teams?

Vergelijk het met een voetbalploeg. Dat is een beeldspraak die voor de meeste zaakvoerders zeer goed werkt. De trainer zet de strategie uit, bespreekt dit met het team en hij verdeelt de rollen. Welke speler staat op welke posities? Het speelveld wordt uitgetekend. Dat betekent concreet dat de middenvelder geen verdediger is en de verdediger geen spits. De trainer mag het spel niet meespelen.

Zo is het ook met leidinggeven

1. Wees je bewust dat je niet 24/24 uren bij je medewerker kan meelopen om op alles toe te zien. Trouwens daar heb je hem/haar ook niet voor aangeworven. Stimuleer dus vooral oplossingsgericht denken.

2. Je kan en mag niet op het speelveld meespelen. Je dient wel de rollen te verdelen en erop toe te zien dat die ingevuld worden. Daarvoor heb je functie-omschrijvingen. Het kan niet zijn dat iedereen alleen maar doet wat hij graag doet, want dan worden routine of saaie taken gewoonweg niet ingevuld.

3. Niet iedereen kan naar de goal schieten, want dan wordt het chaos. Bijkomend is diegene die de goal maakt ook niet altijd de persoon die de meeste bijdrage heeft geleverd. Daarvoor bestaan specifieke meetmethodieken.

4. En de spelers moeten weten wat de doelstellingen zijn. One-man shows zijn hier niet de beste keuzes. Een sterk team is maar zo sterk als de zwakste schakel. Je hebt een team nodig om succesvol te kunnen zijn. Wees dus op je hoede voor mooie praatjes, maar bekijk alles vanuit de verschillende invalshoeken.

5. Meten is belangrijk, maar zegt niet alles. Het Taylorisme doet zijn intrede maar verklaart niet alles. Vele waarden en normen zijn niet meetbaar maar wel voelbaar voor je interne en externe klanten.

Neem als voorbeeld je salesteam. Zelden is het succes te wijten aan 1 persoon. Het is de samenwerking tussen leadgeneration, sales reps, after sales, facturatie, boekhouding samen, hand in hand voor een succesvolle organisatie.

Leidinggeven in zelfsturende teams

Wil je sparren om je bloeibedrijf naar een premium merk te laten groeien? Wij spitsen graag onze oren. Samenwerken werkt.

Tot binnenkort

Nicole Vranken

Chief Officer for happy profit

nicole.vranken@venditioplus.be

Meest Recente Posts

Ontvang als eerste ons laatste nieuws per mail

In de kijker