Een tevreden medewerker, geeft een tevreden klant. Een tevreden klant is de beste strategie die je als zaakvoerder kan nastreven voor een succesvolle organisatie.
Tip 1 : Zorg dat alle medewerkers over één en hetzelfde geïntegreerd beeld beschikken om een goed zicht op de klanten te krijgen.
Veel bedrijven kiezen voor verschillende tools en applicaties zodat iedere afdeling zo efficiënt en effectief mogelijk kan werken. (Aankoop, Verkoop, Boekhouding, in-outbound,…)
Maar gescheiden klantgegevens zorgen echter voor een probleem.
Tip 2 : Zie dat via elk communicatiekanaal een consistente en congruente boodschap gegeven wordt aan de klant .
Klanten willen één persoonlijke service ongeacht welk apparaat ze gebruiken om contact met het bedrijf of een medewerker te leggen.
70% van een prima koopervaring is gebaseerd op “hoe de klant vindt dat hij/zij behandeld werd”. Wees dus bewust van de boodschap en ervaring die je meegeeft, ongeacht het kanaal waarlangs de klant is binnengekomen.
Tip 3 : Zorg ervoor dat de medewerker over een zo volledig mogelijke kennisbron beschikt, zodat hij/zij direct het best mogelijk antwoord kan geven.
Alle medewerkers moeten toegang hebben tot de juiste technologie of database zodat ze vlot de antwoorden die ze nodig hebben, kunnen terugvinden. Zo kunnen ze snel en vlot het juiste antwoord aan de klanten bezorgen. Minuten wachten kan soms eindeloos duren!
Tip 4 : Biedt de klanten de mogelijkheid om zichzelf te bedienen en geeft hem/haar mobiele opties.
Klanten willen 24/24 , 7/7 dagen toegang hebben tot oplossingen. Ze willen overal en altijd antwoorden krijgen op hun vragen. Gemak en comfort voor de klant is het uitgangspunt.
Dit biedt eveneens een voordeel voor het bedrijf :
- Lagere servicekosten
- Medewerkers krijgen ruimte voor het oplossen van complexere zaken
- Community’s kunnen hier zeker eerste hulp bieden
- Verbeterde klantenservice
Tip 5 : Overal service-opties & helpfuncties voorzien.
Weet dat de klant tegenwoordig met zijn mobile apps alles met een paar klikken kan bekomen. Een taxi bestellen, een restaurant boeken,…
Wat als je in elke mobiele app een help-knop of SOS toets kan invoegen?
Dit komt eraan, so be ready.
Kan ik je inspireren om hiermee efficiënt en effectief aan de slag te gaan?
Neem gerust contact.
Nicole Vranken
Chief Officer for happy profit