Of je nu sales&marketing manager, teamleader of administratief medewerker bent, een compliment geven kan iedereen! Je kan het alleszins leren.
Heb je echter ook al meegemaakt dat je een pluim kreeg en dat je niet goed wist wat je ervan moest denken? Wel dan is het een on-écht compliment.
Een goed compliment geven, is een ware kunst.
Neem een momentje voor het juiste compliment.
Hier een aantal handige tips want wat je geeft, krijg je dubbel terug en de ontvanger krijgt er gegarandeerd vleugels van.
1. Het compliment moet duidelijk zijn. Je moet als gever, de ontvanger goed kennen om een gericht en duidelijk compliment te kunnen geven.
Spreek dus niet vaag, zoals "dat doe je goed.., dat is niet slecht". Want daar heeft niemand wat aan.
2. Maak het compliment zo concreet mogelijk door feiten of consequenties te benoemen waardoor de ontvanger zeer concreet weet waarover het handelt.
Voorbeeld : Je ziet er schitterend uit met je nieuw kapsel, het geeft je veel meer pit.
3. Het compliment is positief. Vermijd vooral twijfel woorden en negatief woordgebruik .
Voorbeeld : Wat ik in jouw bewonder is dat je meedenkt met de innovaties van Wouter. Jij kan mensen echt vleugels geven.
4. Voeg er steeds een bedankwoordje aan toe.
Dat is super sterk in combinatie met hetgeen jij als positief ervaren hebt. Je geeft dus nog iets extra.
Voorbeeld : Als ik zie hoe jij met klagende klanten omgaat dan leer ik daar enorm van. Jij hebt de gave om klanten blij te maken. Jij kan klanten in positieve zin in beweging krijgen. Hartelijk dank daarvoor.
5. Maak verbinding met de persoonlijkheid of het hart van de ontvanger want zo kan je belangrijke waarden delen.
Voorbeeld : Ik voel je aan als een positief mens.
6. Benoem als het kan de positieve gevolgen. Wat het met jou of anderen doet.
Voorbeeld : Jouw presentatie heeft ervoor gezorgd dat het budget werd goedgekeurd. Ik zag de weerstand bij de aandeelhouders zo verdwijnen. Bedankt.
7. Gebruik zeker de naam van diegene waar je het compliment aan geeft. Zo is het écht persoonlijk. Het is specifiek voor die medewerker, collega of chef en niemand anders.
8. Geef minimaliseren geen kans door vooral te zeggen wat het met jou gedaan heeft.
Iedereen heeft de reflex om een gegeven compliment te minimaliseren of zelfs af te breken. Vermijd dit door werkelijk aan te geven wat het voor jou betekende. Dat is niet betwistbaar. Of stel een bijkomende vraag.
Hoe heb je dat gedaan? Hoe heb je dat aangepakt? Of hoe ben daar op gekomen?
9. Spreek geen verwachting uit.
Dat is een grote valkuil. En dan is je compliment volledig waardeloos. Zeg dus ook niet "doe zo voort" of "dat verwacht ik van mijn medewerkers" of "zo hoort het ook te gaan".
10. Gebruik je eigen woorden. Doe het persoonlijk en op je eigen wijze.
Hou het zo oprecht en zo eerlijk mogelijk. Spreken vanuit je hart.
Weet je niets om gepast te zeggen, geef dan aandacht maar zwijg. Met aandacht geven, heeft nog nooit iemand iets fout gedaan. Fake-complimenten geven is absoluut te vermijden.
En last but not least. Ook leidinggevende verdienen af en toe een pluim. Ook medewerkers mogen hun leidinggevende complimenteren. Zolang het zonder bijkomende verwachtingen gezegd wordt.
Laat elke dag een complimenten dag zijn. Daar krijgen we allemaal vleugels van.
Wat was het mooiste compliment dat jij ook gekregen hebt, deel het met ons.
Nicole V.
Chief Officer for happy profit.