Hoe omgaan met het onverwachte als verkoper?

De taakomschrijving van een verkoper zou kunnen samengevat worden als : "de klant op alle mogelijke manieren helpen om deze crisis door te komen". In euro's denken om je eigen omzet of winst nu nog snel in stand te houden is een boosdoener. De kunst van het verkopen is op dit moment WAARDEN toevoegen.

Veel potentiële klanten leven in ANGST.

Angst voor materieel gebrek of verlies van luxe, angst over hoe we op dit moment reageren, angst voor fysieke pijn en ziekte, angst om geïsoleerd te geraken, angst om onze vrijheid te verliezen, angst om oud te worden en je jeugd te verliezen, angst voor de eenzame dood.

Hoe kan je je klanten op dit moment helpen om door deze periode te komen?

Value based selling is almost like taking the sales out of selling

TIP 1 : Door in te zetten op de lange termijn en nu niet snel snel nog proberen om jezelf te redden of je omzet.

TIP 2 : Door empathisch te luisteren naar de bezorgdheden van de klant. Dit hoor je niet alleen, die voel je, lees je. Er is nu meer dan tijd voor wat ECHT belangrijk is. Je relatie met die klant.

TIP 3 : Stel jezelf kwetsbaar op. Niet alle antwoorden komen uit één pakket en zeker niet als daar euro's aan gekoppeld zijn. Betalende tools geven een vreemde nasmaak, ook al is er 50% korting.

TIP 4 : Nu is het moment om eens persoonlijk telefonisch contact te nemen. Alleen maar om te horen of alles nog oké is. In betere omstandigheden zal de klant zich dat nog altijd herinneren. Men kent zijn vrienden in slechte tijden.

TIP 5 : Bied een gratis toegang of aanbod, waarbij je minstens 3 keuzes laat. Want ook jij weet nu niet wat de klant zijn grootste waarden is om de VUCA-tijd door te komen. Bied iets aan waarvoor jij moeite moet doen en waaruit de klant kan kiezen. Een voorbeeld vind je via de link hierna



Leer, Leid en Leef

TIP 6 : NU is het absoluut het moment om collega's, partners te helpen met delen. De sharing economy is nu volop van toepassing. Ga dus zeker niet hamsteren.

Doe eens iets gratis en buiten je comfort-zone om een ander te helpen. Deze situatie biedt zoveel mogelijkheden om jezelf en de klant te inspireren en je relatie te versterken.

Wij verkopen nu geen producten of diensten maar mentale beelden van wat de nieuwe toekomst ons kan brengen.

#stayathome #staysafe #samentegencorona

Met vriendelijke groeten,

Nicole V.

Chief officer for happy profit

Meest Recente Posts

Ontvang als eerste ons laatste nieuws per mail

In de kijker