Verbindende communicatie in je sales team voor meer impact.



Het is mij meermaals opgevallen dat mensen rare wezens zijn in hun communicatie. De gedachten van jezelf en de andere overwoekeren zo gemakkelijk het hart. In feite is het plamuur op de kern. Het hart oordeelt niet.

Wat is de kern van de gedachten?

Wat is de kern van de gedachten bij die andere die maakt dat hij bijvoorbeeld denkt dat je op 45-jarige leeftijd te oud bent om te leren of te jong bent om een andere taak op te pakken? Dit ga je in je carrière zowel als ondernemer als ondernemende medewerkers vele malen meemaken. Weerstand, kritiek, tegenargumenten,...

Op mijn 25-ste werd ik in de KVLV organisatie niet aangenomen als medewerkster, een job waar ik zo naar uitkeek, omdat ik zogezegd niet kon schrijven. Zoveel jaren nadien bracht ik i.s.m. politeia een zelfmanagement boekje uit. De uitgeverij behield mijn stijl en schrijfwijze omdat ze de creativiteit en originaliteit van mijn werk niet wilde verstoren.

Op mijn 27 ste kreeg ik te horen dat als je kinderen hebt, je best niet meer teveel ambitie moet hebben want een vrouw met kinderen hoort thuis. Ik ben jaar na jaar van administrateur naar callcenter manager via administratief directeur gekomen tot manager van meerdere teams waarvan het grootste team in een vormingscentrum, waar ik 150 docenten aanstuurde en meerdere opleidingen in goede banen wist te leiden. Dit realiseerde ik samen met een gezin van drie kinderen een een begripvolle partner.

Hou je dus niet al te veel bezig met hoe de omgeving over je praat. Hou je vooral bezig met hoe je met jezelf praat.

Voor alles wat je onderneemt, laat je niet afschrikken door kritiek of feedback die soms wel terecht is maar vaak ook onterecht is.

Elke feedback of kritiek moet je niet zomaar slikken. Wat wilt die persoon feitelijk zeggen? Hoe is die boodschap bij jou binnengekomen? Spreek je gevoel uit. Wat doet dat met jou en wat is de grootste bezorgdheid van die andere? Stel je altijd de vraag van Marchall Rosenberg.



De methode is ontworpen om te onderzoeken wat er feitelijk gebeurd is en hoe je je daarbij voelt. Van hieruit verwoord je welke noden er wel of niet vervuld zijn in deze situatie en wat je graag zou willen zien gebeuren. Via empathisch luisteren kom je erachter wat voor de ander belangrijk is en wat er leeft achter zijn of haar woorden. Via dialoog ga je vervolgens op elkaar afstemmen om tot oplossingen te komen waar beiden achter kunnen staan. Deze werkwijze is gebaseerd op ‘Geweldloze Communicatie’ van Marshall Rosenberg. Marshall Rosenberg was een Amerikaanse psycholoog geboren in 1934 en overleden in 2015. Hij vroeg zich af hoe het komt dat sommige mensen verharden in hun contact met de mensen om hen heen. En vooral ook: hoe anderen, ongeacht de omstandigheden, in staat zijn om oprecht en empathisch contact met anderen aan te gaan. Dit decennialange onderzoek leidde tot een schat aan inzichten en vaardigheden die wereldwijd mensen hebben geïnspireerd tot andere gesprekken, samenwerking en conflictoplossing.

Verbindend Communiceren is een levenshouding en geen techniek.

En juist omdat elke levenshouding die je moet aanleren pas lukt mits discipline en oefening, moet ook deze methode begrepen en ingeoefend worden. De methode bestaat uit 4 stappen:

- beschrijf wat je ziet

- benoem wat je voelt

- verwoord je behoefte

- stel een vraag/verzoek.

Wat kan dit nu precies voor mij betekenen of wat wilt die persoon nu eigenlijk vanuit zijn hart vertellen? Hoe kan ik met de andere verbindend communiceren?

Wat is de objectieve boodschap en wat zijn de feiten? Wat is de echte gebeurtenis of situatie? Wat doet de informatie of feedback bij mij? Welk gevoel roept dit op? Wat is de grootste bezorgdheid (lees behoefte) van de persoon die de feedback of de kritiek geeft. Hoe kan ik de andere laten groeien en een mogelijk conflict ombuigen naar meer verbinding?

Om de echte behoefte te detecteren gebruik hiervoor de jakhals en de giraf.

De methode is ontworpen om te onderzoeken wat er feitelijk gebeurd is en hoe je je daarbij voelt. Van hieruit verwoord je welke noden er wel of niet vervuld zijn in deze situatie en wat je graag zou willen zien gebeuren. Via empathisch luisteren kom je erachter wat voor de ander belangrijk is en wat er leeft achter zijn of haar woorden. Wil je het conflict voeden of ga je in verbinding en maak je contact vanuit het hart.

Ondersteun jouw team in verbindende communicatie en boek hier een themasessie voor oefening in deze levenskunst.

Tot binnenkort

Nicole V.

Meest Recente Posts

Ontvang als eerste ons laatste nieuws per mail

In de kijker