Niets is zo destructief voor je sales team als beperkende gedachten. Als zij niet meer geloven in de missie en visie van het bedrijf, het product, de dienst of de prijs die gevraagd wordt dan heb je als zaakvoerder echt een issue om dringend werk te maken van reframing.
Ontstaan
Het succes van je zaak heeft tijdens deze crisis een flinke deuk gekregen. Vaak ben jij als zaakvoerder niet bewust van hetgeen jij overbrengt met je eigen beperkende gedachten. Dat heeft natuurlijk wel een zeer grote invloed op het leven en de werkprestaties van je sales team. Doen alsof er niets aan de hand is, is ook geen optie. Jouw team ziet ook dat de cijfers er niet zijn. Ga je dan je winst- en of omzet prognoses aanpassen? Of ga je de verkoper elke week confronteren met iets waar hij geen vat op heeft?
De ware kunst
De kunst is om in alle openheid en eerlijkheid de waarheid te brengen. De kracht hebben om boven je eigen beperkende gedachten uit te groeien. Want denk jij : "och ik moet mij sterk houden of als ik de waarheid vertel dan vertrekken ze of zien ze mij niet meer als leider ?". Je zou verbaasd zijn wat een constructieve en begripvolle reacties jij gaat krijgen. Want deze beperkende gedachten die jezelf hebt zijn gevaarlijk. Vaak leren we iets uit het verleden en veralgemenen we dit naar huidige contexten. We gaan de oude gedachten van vroeger projecteren op de contexten van vandaag.
Het Rosenthal-effect
In de psychologie spreekt men over het Rosenthal-effect genoemd naar het bekende experiment met leerlingen in 1964. Wat een leraar dacht van de leerling had een enorm en bepalend impact op hun prestaties. De instinctieve reactie op jouw gedachten van je team kan inderdaad zijn dat ze beseffen of zichzelf ook gaan wijsmaken dat het bedrijf op korte termijn niet succesvol kan zijn.
Bewustwording van deze beperkende gedachten is zowel voor jou als zaakvoerder maar ook de verkoper van cruciaal belang en een eerste stap in de richting van meer succes.
Tijd om wakker te worden
Bewustwording is de eerste belangrijke stap naar verbetering en succes. Als je gelooft dat het nog slechter kan dan kom je in een proces van Self-Fulfilling Prophecy terecht.
Reframe jouw plan van scenario A naar scenario B
Alles begint met uit je vast denkframe te durven breken en los te laten wat was als je vastzit met je salesteam. Durf te denken aan wat je nog nooit durfde te denken. Ga samen door dit proces met je team, dan gebeuren er magisch zaken. Concreet betekent dit het afleren van alle grenzen die je jezelf ooit hebt opgelegd. De fabeltjes die je verhinderen om te dromen, geef je samen met je team op. Wellicht is je missie en visie oké maar is de weg ernaar toe veranderd.
Fake-it till you make it
Visualiseren van de nieuwe way-to-go is een ideaal middel om van een worstcase-scenario naar een bestcase scenario te gaan. Op die manier kan je de gedachten en gevoelens van je team sturen in een positieve richting zodat zij weer geloven in hetgeen ze met goesting doen. Zonder daarbij in te boeten op je waarden en principes. Want die blijven. De weg naar succes is zelden onveranderlijk. Integendeel die zal geregeld bezaaid liggen met blokkades waar je dan met je team weer omheen moet.
Eerste hulp bij new business planning
Oefening in new business planning, download de businessplanner. Wil je ondersteuning in de begeleiding naar scenario B, boek je sessie Design Thinking