Online ambassadeurs voor duurzame klantrelaties.


Waarom heb je online ambassadeurs nodig voor langetermijn relaties? Je hebt toch al leads genoeg. Dat kan nù wel zo zijn maar wat ga je doen als de volgende generatie kopers 80% op social media actief is en vooral gericht is naar betrouwbare info via eigen connecties?

Hoe ga je prospecten bereiken buiten je eigen netwerk als die vooral op internet zoeken en connecties maken? Volg hier het stappenplan van dit groepje enthousiastelingen die meer dan 700 slapende leden omvormden tot een netwerk van 50 influencers met een bereik van 35.000 leden. Well done Team FANTASTICO, jullie hebben alle zes geweldig werk geleverd.

Start met het ambassadeurs programma "Ambassify me 2.0".

Een merk is meer dan een website, logo of baseline. Wie kent niet de foto van Donald Muylle? Ze hebben ermee gelachen maar nu bouwt die man wel 4.500 keukens per jaar. Stel je voor dat jij in je organisatie ook zo iemand hebt, die al 30 jaren trouwe medewerker/vrijwilliger of lid is. Stel dat hij/zij het gezicht wordt achter je logo, maakt dat je bedrijf niet meer menselijk? Of het gezicht van Mora? Zelfs de koning houdt van haar, zo stond te lezen in de online krant. Geloof je niet meteen zo iemand te vinden, denk dan eens aan je medewerkers.

Ambassadeurschap voor een betere klantrelatie |  Cora van Mora.

Begin alvast met je medewerkers/vrijwilligers/leden te spotten.

Dan moet je relatie wel goed zitten natuurlijk. Betere relaties met je medewerkers zullen de relaties met je klanten ook verbeteren en andersom. Community building begint hier. Happy worker-happy customer is nog altijd de beste sales strategie. Je gaat gemakkelijker nieuwe profielen/klanten aantrekken. Wanneer de huidige ambassadeurs zichtbaar zijn, hun kennis en kunde delen maar vooral ook hoe zij het merk beleven dan gaat dit voor jouw organisatie 100% werken. Vooraleer een prospect met jouw organisatie connecteert, zal hij research doen op het internet om te kijken of je merk betrouwbaar is. Niet ene keer maar wel zeven keren zal hij opzoekwerk doen.

VIJF voordelen van een online ambassadeursprogramma

  1. Je merk wordt menselijker en komt dichter bij het publiek te staan. Klanten kunnen zich identificeren met je brand, want ze zien een gezicht achter het merk en geen stock foto.
  2. Medewerkers/leden of vrijwilligers die aan dit programma meewerken, gaan zich meer betrokken voelen. Zeker als je hen een specifieke rol toezegt, gelinkt aan een specifiek thema waar zij veel over weten. Deze zes ambassadeurs slaagden daar al in. Nu jij nog...
  3. Je reputatie groeit dag na dag, uur na uur. Het netwerk rond je merk wordt steeds groter. Dit geeft toegang tot andere waardevolle netwerken. Het is als een olievlek.
  4. Een medewerker groeit op zijn vakgebied en ontwikkelt zich vanzelf. Deze ambassadeur gaat zoeken naar artikels, content om zijn pen te kunnen laten vloeien.
  5. Je status als expert gaat op verschillende domeinen groeien, wellicht domeinen waar je nog niet aan gedacht had. Bekend en steeds bekender worden is het enige duurzame voordeel om je merk als expert uit te bouwen vanuit verschillende invalshoeken.

Samengevat, meer naamsbekendheid, betere relaties, meer leads, een betere reputatie, nieuwe medewerkers/leden of vrijwilligers aantrekken, een menselijker merk en dat allemaal door een duurzame strategie rond ambassadeurschap op te zetten, zonder noemenswaardige grote investeringen.

Kenmerken van mogelijke ambassadeurs binnen je organisatie

Ze zijn actief op social media, ze werken spontaan mee aan acties, ze bloggen en vloggen, ze trekken zelf nieuwe leden aan, ze zijn handig met de pen, de camera, video of ze staan op het podium en zijn getrainde sprekers of toastmasters. Ze doen dit ambassadeurschap niet omdat ze moeten maar omdat ze willen. Ze hebben de bijzondere gave om te beïnvloeden, influencers vanuit betrokkenheid.

Het zijn vooral gedreven online netwerkers. Ze gaan conversaties aan, vinden gepaste content, maken zelf content en weten dat op de juiste manier te verdelen. Dit mag je niet laten liggen!!

Hoe maak je van 700 slapende leden binnen je organisatie ambassadeurs?

In 60 minuten naar meer ambassadeurschap. BEL mij aub
  1. Begin eenvoudig met een pilot-case, detecteer een 10-tal mogelijke ambassadeurs. Vraag hen gewoon om op de retweet, share of deel knop te drukken.
  2. Zorg dat zij een kleine tekst bijvoegen waaruit hun eigen motivatie of enthousiasme blijkt.
  3. Train deze startende ambassadeurs en zorg ervoor dat ze niet in de val van het 24-uren effect vallen. Ze stappen buiten met veel enthousiasme maar houden de uitdaging niet lang vol. Denk dus aan herhalingsmomentent om elkaar te enthousiasmeren.
  4. Geef deze ambassadeurs speelruimte en laat hen in een veilige omgeving experimenteren. (voorbeeld Yammer)
  5. Spreek regelmatig  af om elkaar fysiek te ontmoeten zodat je hen F2F kan inspireren, motiveren en een positieve compliment kan geven over hun bijdrage en impact.
  6. Meet , meet en meet : Views, clicks, aantal nieuwe connecties in cijfers bijhouden zodat successen kunnen gevierd worden. Het online netwerk groeit altijd. Want als je op termijn van die 700 slapende leden, 50 enthousiast krijgt dan groeit het netwerk automatisch met 35.000.  Dat is gigantisch.
  7. Leer hen hoe ze deel kunnen uitmaken van groepen, gesprekken kunnen vinden, trending topics kunnen opsporen en nieuwe influencers kunnen aantrekken met als doel klant/lid of vrijwilliger te worden. 

Het grootste voordeel van een ambassadeursprogramma is dat je gebruik maakt van de persoonlijke kanalen van je bestaande leden die je merk al kennen en dat je via ambassadeurschap vertrouwen opbouwt.

Je kan altijd investeren in dure tools maar ons advies is, start met een klein team en hou dit een lange tijd vol. Wil je hierover met ons even sparren? Dat kan.

Meer info

Verbindende groeten

Nicole V.

Chief Officer for happy profit

Meest Recente Posts

Ontvang als eerste ons laatste nieuws per mail

In de kijker