Het belang van Samen Leren en Leven in het onderwijs: Overleven in een veranderende wereld!


Meer dan 700 leerkrachten kwamen samen in het fantastische Thor Park op de Pedagogische Studiedag. Het onderwijs staat voor een enorme uitdaging. Een heleboel waarden zouden in de scholengemeenschap geïntegreerd worden. Zoals verantwoordelijkheid, verdraagzaamheid, burgerschap en mijn da da, ondernemerschap. Gemakkelijker gezegd dan gedaan!

Ik was  aangenaam verrast door het engagement en het enthousiasme waarmee deze leerkrachten het nieuwe jaar aanvangen. Ze hebben er één voor één zin is maar er is ook een zeer grote maar.....je hoort het gemor overal.

Waarom leerkrachten het steeds moeilijker hebben?

  1. De ziel is uit het lesgeven. Alles moet geëvalueerd worden en in scores gegoten worden, behalve dat wat er echt toe doet. Want hoe kan je gedrag objectief evolueren? Hoe kan je de belangrijkste waarden zoals ondernemerschap in een matrix gieten? Het is een samenspel.
  2. Er wordt maar weinig rekening gehouden met hun work-life balance. Op papier staat wel dat ze 20-uren les geven maar in realiteit zijn ze er minstens het dubbele mee bezig. Zonder de klassenraden, oudercontacten en permanentie meegerekend. Dat komt er nog eens bovenop.
  3. Ze krijgen bijzonder weinig respect voor de functie die ze uitoefenen. Ouders spelen daar een zeer grote rol. Sommige ouders protesteren voor alles en nog wat. Leerkrachten moeten dan ook alles kunnen justifiëren en verantwoorden. Soms lijkt de taak van een leerkracht meer op een auditeur. Meldingssystemen, remediëring. Je houdt het niet voor mogelijk. Terwijl een stuk verantwoordelijkheid toch ook bij de leerlingen ligt. Alles voor hen willen oplossen geeft hen geen groeikansen.
  4. Er zijn allerlei opleidingen voor de leerlingen maar begeleidingen voor de leerkrachten zijn eerder beperkt. Hoe doe je dat om al die schotels draaiende te houden? Niet of amper dus! Stel je maar eens voor : 4 klassen van gemiddeld 25 leerlingen, 1 opdracht/week...dat zijn 100 bundels verbeterwerk.
  5. Klassen zijn meestal te groot om écht kwalitatief en individueel met de leerlingen aan de slag te kunnen. Er zijn binnenkort zoveel individuele aandachtspunten waar je rekening moet mee houden dat het gewone lesthema niet of weinig aan bod komt. (ADHD-dyslexie-hyper sensitiviteit etc.). Inclusief onderwijs heel mooi. De concrete invulling is nog iets anders. Zouden de beleidsmakers één maand in een klas willen staan? Lees meer in een artikel van Ruth Lasters.
  6. Een werkweek van een leerkracht is nooit af, zelfs niet op zondag. Zo ziet een werkweek eruit.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat velen het niet volhouden. Laten wij de leerkracht terug in zijn kracht zetten en hem terug waarderen want LESGEVEN IS EEN ZAAK VAN HET HART. Geef hem terug het vertrouwen om het beste uit een kind te halen. Het mag niet te technocratisch worden want een leerling is nu eenmaal geen robot met bijsluiter.

Een opleiding is geen product, cijfers, diploma, baan, geld. In die volgorde is het een proces, een eeuwigdurend proces (Bron : Bel Kaufman)

Ben je leerkracht en zoek je een klankbord, aarzel niet.....wij luisteren graag naar jouw verhaal. Samen leven en samen werken is een zaak van samenspel.

Boek je gratis spiegelgesprek (30 min)

Bewonderenswaardige groeten

Nicole Vranken

Chief officer for happy profit.

Meest Recente Posts

Ontvang als eerste ons laatste nieuws per mail

In de kijker