26 oktober 2017

10 tips om effectief te delegeren!

10 tips om effectief te delegeren!

 

Het delegeren bepaalt in hoge mate de effectiviteit van een verkoper.  Het order is binnen en nu moet het nog volgens de regels worden uitgevoerd.  De verkoper kan dit zelf niet waar maken tenzij hij de juiste interne connecties heeft.  De kwaliteit van de uitvoering hangt dus af van het vermogen om naar behoren iedere interne betrokkene te mobiliseren.

Een van de kenmerken van een productieve verkoper is dat die coördineert en effectief delegeert. Hieronder krijg je 10 tips.

Als verkoper kan je dus veel tijd verspillen als je iets te baas wilt worden waarin jezelf niet erg goed bent of waarvoor jezelf niet aangesteld bent om de taak en verantwoordelijkheid op je te nemen. Er is gewoon een grens aan iemands productiviteitscapaciteit.  Als je de steun niet hebt van je interne mede-collega’s, zowel persoonlijk als beroepsmatig dan kan je als verkoper niet écht succesvol worden.

Hoe de taken effectief delegeren zodat het order correct wordt uitgevoerd?

1 Geef de taak aan de juiste collega-medewerker.  Ken dus je interne organisatie door en door en weet wie wat kan en het best kan doen.

2 Delegeer nu en geef voldoende tijd om de taak waar te maken.  Als dit niet lukt en je collega motiveert waarom, informeer dan je klant zo snel mogelijk. Missen is menselijk.

3 Formuleer duidelijk wat de overeenkomst is en leg aan alle betrokkenen ook de deadlines uit.

4 Geef de juiste info aan de juiste medewerker.  De info die nodig is om de taak correct en tijdig te kunnen voltooien.

5 Zorg ervoor dat de medewerkers de taak ook goed begrijpen en kader de overeenkomst zodat ze begrijpen waarom het correct uitvoeren zo belangrijk is voor jou als verkoper maar ook voor de organisatie en het team.  Verkopen doe je dus 2 keer. Een keer aan je klant en een tweede keer aan je organisatie.

6 Volg de deadlines zelf op en hou je klant op de hoogte van de evolutie.  Zo heeft hij (de klant) duidelijkheid inzake het proces en ervaart hij dat je je verantwoordelijkheid opneemt.

7 Moedig teamwork aan.  Hou de eindverantwoordelijkheid maar geef eer aan je collega’s die de taak tot een goed eind hebben gebracht.

8 Stel jezelf open voor hulp en hou jezelf regelmatig op de hoogte van de vooruitgang.

9 Blijf beschikbaar voor extra uitleg en hulp bij de uitvoering van het order.

10 Geef complimenten aan je collega’s die samen met jou het order correct en tijdig hebben afgewerkt.

Als je dit zo leest dan denk je wellicht, hey dit is iets voor een manager.

En inderdaad als verkoper ben je projectmanager.  Want als jij er niet voor zorgt dat de coördinatie goed loopt, wie zou het dan wel moeten doen in de organisatie?

De klant heeft het order aan jou toevertrouwd en zal ook bij jou de schuldige zoeken als het niet goed loopt.  Een onverantwoordelijke verkoper, delegeert slecht, geeft minimale instructies, vraagt alles zo spoedig mogelijk en geeft de schuld aan anderen als het resultaat er niet is. Hij vormt een belemmering voor zichzelf en de organisatie om het order correct uit te voeren.

Hoop dus nooit dat anderen het project correct uitvoeren als jij niet coördineert en effectief delegeert.  Delegeren is anderen mee laten groeien.  Je collega’s betrekken en juist informeren hoort nu eenmaal bij de job.

Als je de steun van anderen weet te krijgen, dan is dat de leukste manier om meer succes te boeken.

Veel succes.

Nicole Vranken

Chief Officer for happy profit.

Nicole.vranken@venditioplus.be

happy worker=happy customer=happy profit

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *