Laten we onze relaties regelen door artificiële intelligentie?

Laten we onze relaties regelen door artificiële intelligentie?

 

Bestaat vrije wil nog wel? Als ik contactverzoeken via social media krijg aangeboden, zou ik die dan in het echte leven ook realiseren? Hoe slecht of onethisch kan het zijn dat ik via social media niet meer bij de contacten geraak die ik uit vrije wil in het échte leven wel zou kiezen? Zal AI onze drang naar verbinding versterken of juist verstoren?

We kunnen niet meer zonder. 

Dat was mijn eerste vaststelling. Een kleine proef op de som. Sluit je social media af en je geraakt al helemaal niet meer bij de juiste contactpersonen. LinkedIn is voor mij dé weg om de juiste profielen in beeld te krijgen. De tijd dat een telefoontje volstond, bestaat al lang niet meer. Een studente deed een kleine proef voor ons.

Ze belde 100 bedrijven van 0-50 medewerkers op, gevestigd op de Corda campus in Hasselt. Van de 100 bewoners namen er slechts 34 mensen de telefoon op. En van die 34 waren er slechts 14 die bereid waren om een gesprek van 5 minuten te voeren. Dus langs die weg wordt het steeds moeilijker om informatie uit te wisselen.

Artificial Intelligence wordt gebruikt om onze vrije wil in banen te leiden.

 

We kunnen zelf niet het gewenste communicatiekanaal meer kiezen om iemand te spreken. Dat wordt ons opgelegd.

Chatsbots, twitter-bots en what about fake news.

We mogen het erover eens zijn dat het verkrijgen of verstrekken van informatie op een bepaald moment aan banden gelegd wordt. Het wordt vastgelegd en geregeld door programma’s, stroomdiagrammen, software waardoor we verplicht worden om een zekere weg af te leggen om ons doel te bereiken.  Soms kunnen we ons doel zelfs helemaal niet bereiken. Dan zijn we aangewezen op louter opzoekwerk via het internet en dat wordt doorspekt van fake news/informatie.

Manipulatie of Entrapment?

the state of being caught in or as in a trap.
“the feeling of entrapment grows as the roads close and the power goes out”
Ik doe regelmatig fieldcoaching en merk dat veel verkopers steeds meer in de val lopen en niet meer bij de juiste persoon geraken. Het wordt meer en meer een tocht van Echternacht. Gevolg is dat sommige relaties niet meer tot stand (kunnen)komen.
Customer journey of customer struggle.
Ik zie veel “struggle” en vooral “frustratie”.
Niet alleen in de sales afdeling maar nog veel erger is het gesteld als je op zoek bent naar een job. Sollicitanten-coachees geraken gewoonweg niet meer tot bij de recruiter. Ze moeten zich via een geautomatiseerd programma aanmelden en een robot haalt de geselecteerde profielen uit de big data. Alle anderen krijgen een algemene melding.

Een voorbeeld van een (klantonvriendelijke- algemene voorgeprogrammeerde reactie waardoor de relatie vanaf het eerste contact afgeblokt wordt).

“Beste,We hebben uw sollicitatie goed ontvangen.Wij gaan al de sollicitaties verzamelen en op basis van de Cv’s en motivatiebrieven reeds een eerste selectie doorvoeren.Indien u na deze selectie weerhouden bent zal u uitgenodigd worden voor een kennismakingsgesprek dat zal doorgaan tussen 20 maart en  5 april.Bent u midden April niet uitgenodigd moeten we helaas stellen dat u niet weerhouden bent.Alvast bedankt voor uw sollicitatie en het vertrouwen dat u in ons stelt”. (gestuurd vanuit een sociaal secretariaat in Limburg);

Er is geen kans meer om jezelf voor te stellen.

Laten wij onze relaties regelen door AI?

Ik ben er zelf geen voorstander van en blijf contacten leggen via mijn netwerken. Ik ga dus van offline naar online contacten, mensen die ik zie en spreek. Dan voel ik of er een verbinding kan zijn of resonantie is met hetgeen wij samen dromen. Dan zet ik al mijn zintuigen in om te voelen of we mekaar kunnen helpen. Via social media lukt dat echt niet. Als wij onze contacten alleen maar laten regelen via het internet dan vrees ik dat wij heel veel natuurlijke verbindingen gaan mislopen.

In de maand februari 2019 viel mij iets op. Ik vergeleek de resultaten van LinkedIn van een man en een vrouw met hetzelfde aantal contactpersonen en met hetzelfde LinkedIn pakket namelijk “premium”.  Het enige verschil is dus man of vrouw en ik wou vooral checken of er een verschil was in het eindresultaat.

De resultaten waren verschillend.

De man plaatste 19 items via het systeem, de vrouw moest er 28 uitbrengen om een relevant aantal views te krijgen.

Bijgevolg kreeg de man 233 likes en de vrouw 172. De vrouw kreeg merkbaar meer commentaren. Positieve en aanvullende reacties.

Wat mogen we hieruit afleiden? De inspanningen zijn groter bij de vrouw maar de resultaten zijn minder op vlak van zichtbaarheid en interactie, behalve de commentaren. Je zou kunnen stellen dat LI geen verschil maakt en toch? Het is er wel.

Ik laat in het midden wat hiervan de oorzaak kan zijn? Dezelfde periode, dezelfde aantal (start) contacten, evenredige verdeling post, artikels, shares. Content?

Waar mensen het écht warm van krijgen.

Verbinding en relaties opbouwen is geen kwestie van een procedure of checklist.

Wat Simon Sinek daarover denkt : Wie vertrouw jij je kind toe?

AI intelligent inzetten is een kunst.

We moeten serieus nadenken over de impact en de verantwoordelijkheid die we als marketingspecialisten hebben in het leven van de mensen. We mogen de slinger niet laten overslaan. Voor diepmenselijke relaties zijn geen apps.

AI ten dienste van de mens inzetten en de business terug vermenselijken. Daarvoor hebben we bepaalde softskills nodig die ons onderscheiden van de robots. Je leest er alles over in  Goedzoekerofgoudzoeker

Reacties zijn welkom, delen mag ook.

Nicole V.

Chief officer for happy profit.

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *